Samsung maakt al jaren laptops voor de Aziatische markt. Maar het bedrijf was
tot voor kort in Nederland alleen actief als leverancier van onderdelen voor
andere fabrikanten. Eind augustus verschijnen hier alsnog de eerste
notebooks van de Koreanen.
Die stap is opmerkelijk. De prijzen van computers zijn afgelopen jaar
volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek met meer dan 10 procent
gedaald en de concurrentie is moordend.
Wat bezielt Samsung juist nu er ook nog een recessie lijkt aan te komen, in
zo’n moeilijke markt te stappen? “Samsung is al een sterk merk in
Nederland”, zegt Jos Beernink, directeur IT-divisie bij Samsung Electronics
Benelux. “Bovendien groeit de markt qua aantallen al een hele tijd 25 tot 30
procent. Dat zal wel wat afnemen, maar de vraag naar notebooks blijft
groeien.”
Samsung wil in twee jaar een plek bij de eerste vijf merken veroveren.
Niet alleen in de consumentenmarkt, maar ook op kantoor. “We willen 50
procent van omzet in de zakelijke markt halen”, zegt Beernink.
Een voordeel voor Samsung is dat het bijna 80 procent van de onderdelen zelf
maakt. Het bedrijf is niet afhankelijk van toeleveranciers en dus kunnen de
Koreanen makkelijk op prijs concurreren. Vooral op de schermenmarkt, waar
krapte bestaat, zijn zij een wereldmacht.
Beernink is ook niet bescheiden wat betreft de positionering van de
schootcomputers: “Tussen HP en Sony”. Voor de echte top van de markt gaat
Samsung een ultradunne laptop maken van meer dan duizend euro. De
goedkoopste computers moeten voor zo’n 700 euro in de winkel komen te liggen.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl